Skip to content

Met Petri naar de Oostvaardersplassen.

naamloos-

Dit weekend heb ik mijn tienjarig nichtje Petri te logeren. Heel gezellig, en ze houdt nog van vogelen ook. Dus vandaag naar de Oostvaardersplassen. Een schitterende zonnige dag, eerst even koud (had gevroren), maar het werd al snel aangenaam warm.                

naamloos-7900

We hebben de auto bij het informatiecentrum van de Oostvaardersplassen gezet en een wandeling gemaakt langs diverse vogelhutten. Daarna nog even naar de Kapteinshut in het Harderbos.

naamloos-7917

Zoals altijd in de Oostvaardersplassen heel veel edelherten te zien en ook nog te horen, het burlen is nog niet voorbij. Ook hebben we veel konikspaarden gezien.

naamloos-7913

En dan de vogels: het waren er heel veel. Niet allemaal konden we ze thuis brengen, maar samen kwamen we toch op 40 soorten. Download 081025_oostvaardersplassen_harderbos.xls
Bij de Kapteinshut in het Harderbos bijvoorbeeld heel veel eendjes, waaronder ook krooneenden. Die zijn zeldzaam in Nederland, maar daar altijd te zien.

naamloos-8086

In de Oostvaardersplassen waren o.a. veel baardmannetjes te horen en te zien in het riet, we hoorden heel duidelijk een waterral en Petri zag een keep (leuk te merken, dat ze goed observeert, waarna ze in het vogelboek opzoekt, wat ze gezien heeft. Zo kwamen we tot de conclusie, dat de vogel, die ze pas in de tuin zag, een goudvink geweest moet zijn). Ook zagen we een klapekster boven in een boom, de eerste die ik dit jaar zag. De blauwe reiger, die vlak bij het informatiecentrum stokstijf in het water stond, stond er nog steeds, toen wij terug kwamen van ons rondje.

naamloos-8079

naamloos-7893

Het mooiste was echter de ijsvogel bij de hut de Poelruiter. Petri vertelde, dat ze zo graag een keer een ijsvogel wilde zien. Nou, ze werd op haar wenken bediend. Na even wachten kwam er een aanvliegen, ging in het riet zitten en daarna op de stok voor de hut, die er voor hem geplaatst is. Vervolgens kwam hij nog dichter bij de hut zitten, dus we konden hem heel goed bekijken. Nog nooit zag ik een ijsvogel van zo dichtbij. Er zijn dan ook heel wat foto’s gemaakt, en niet alleen door mij. Genieten!

naamloos--4

8 Reacties Post a comment
  1. André de Hooge #

    Petri,

    Heel veel plezier; je hebt een goeie keuze gemaakt!! De Oostvaardersplassen zijn heel erg mooi!!! Toen ik in de jaren 90 in Lelystad woonde, heb ik dit gebied ook menigmaal gezien!!!

    woensdag, april 1, 2009
  2. Petri Bomhof #

    hallo

    Klaske ik kwam Vrijdag 31 Oktober van school af en toen schrok ik een beetje ik was al bijna thuis en was er iets heel leuks voor mij.
    ik was aan het fietsen en toen was ik bij die kanaal die naast ons huis ligt.
    Daar ging ik langs en toen stopte ik.
    ik zag een Ijsvogel voor mijn gevoel ik keek nog op je site en hij was het zelfde.

    petri

    Petri, wat ontzettend leuk. Kan heel goed zijn, bij jullie zitten heel veel vogels in de buurt, ook wel ijsvogels. Ik heb al vaak gezegd, dat jullie in een prachtig vogelgebied zitten. Ik wil ook graag de uil een keer zien, die soms in jullie schuur zit.
    Klaske

    woensdag, november 5, 2008
  3. Petri Bomhof #

    Hallo
    ik ben het weer

    Klaske heb die foto van de Ijsvogel nog niet opgehangen,omdat mijn kamer is nog niet klaar.
    Maar ik ga samen met mama zaterdag 8november naar de ikea.
    En als dan alles in mijn kamrt staat dan ga ik de foto van de Ijsvogel in een lijstje doen en dan hang ik hem op boven mijn bureau.
    Je ziet me kamer nog wel eens als die klaar is.

    petri

    petri, ik kom gauw een keer kijken naar je kamer

    groeten van Klaske

    woensdag, november 5, 2008
  4. Gonnie #

    wat een prachtige vogel die ijsvogel
    nog mooier dat hij zo mooi op de foto staat!
    ik heb hem 1 keer in het echt gezien
    maar de vogel was gevlogen voor de camera
    in de hand was……

    vrijdag, oktober 31, 2008
  5. Petri Bomhof #

    hallo

    ik vondt het hardstikke leuk en ik heb de foto van de Ijsvogel mee genomen naar school ze vonden het heel arpart en ze zijden ook dat hun hem een keer wouden zie en ik had ook nog gezegt dat er nog heel veel edelherten waren en heel veel kinderen kinderen wouden dat ook nog wel eens zie en toen had ik gezegt dat ze dan wel naar de Oostvaardersplassen en dat zouden sommige wel doen zijden ze.

    vriendelijke groeten van Petri Bomhof

    maandag, oktober 27, 2008
  6. Je schreef het al dat je de ijsvogel gekiekt had en idd; prachtige beelden hoor. de oostvaardersplassen wil ik ook binnenkort weer eens een keer naar toe. Mooi gebied vind ik dat. En 1 november werken in het veld? Ik niet, ik zit bij Paul van Gaalen te fotowerken in de Wieden die dag.

    zondag, oktober 26, 2008
  7. petri Bomhof die mee is gegaan #

    hallo(:

    de poelruiter(:

    ik zei nog tegen Klaske ik wil heel graag een Ijsvogel zien vandaag en toen waren we bij de Poelruiter en er zaten al veel mensen die zaten er al 1uur en wij zaten er al 15minuten een paar mensen handen voor de ijsvogel een stok neer gezet en toen kwam hij/zij er aan en hij/zij ging het riet in en toen ging hij/zij op de stok zitten en toen ging hi/zij nog dichter bij zitten en dan kon je hem nog beter zien.

    de krakeend(:

    de krakeend was die ene hut waar we die witgatjes zagen en toen keek ik in het boek en toen dacht ik het kan ook een oeveloper wezen maar het was wel twee witgatjes.

    de Kapteinshut(:

    daar waren we nog even snel geweest.
    en daar waren we heel veel zeldzame krooneenden die hadden een rode snavel en een goud/gele kop. we hadden ook nog veel kuifeenden en slobeenden gezien.

    met vriendelijke groeten van Petri Bomhof die mee is gegaan (:

    zondag, oktober 26, 2008
  8. Leuk samen met je nichtje vogelen en dan nog de ijsvogel zien en op de foto kunnen zetten! Geweldig!

    zondag, oktober 26, 2008

Geef een reactie

