Skip to content

Terug naar Rome

Mijn eerste buitenlandse reis was met 5 gymnasium naar Rome. Een reis, die diepe indruk gemaakt heeft, en waar ik me nog veel van kan herinneren.Als ik moet zeggen, wat voor mij de winst is geweest, dat ik gymnasium gedaan heb, en geen atheneum, dan is het vooral een verbreding van mijn blik, de kennismaking met oude culturen. Het huiswerk voor Latijn (een stukje vertalen), daar was ik daarentegen nooit zo fanatiek in, toch heeft ook dat me geleerd een tekst te analyseren.

naamloos-7633

Nu dus terug naar Rome, en ik moet na afloop zeggen, dat er nog veel bekend voor kwam na al die jaren. Ik heb echter wel minder kerken en oudheden bezocht, dan de eerste keer, dat heb ik in de loop der jaren geleerd: Less is more. Dus ook tijd nemen, om gewoon ergens rustig te zitten observeren. Dat ik al eens in Rome geweest was, hielp me keuzes maken. Ik was ook blij, dat ik uitgerust op weg ging, want wat een drukte. Al die mensen en dat verkeer. Zo veel sirenes. Maar ook stille straatjes en je terug kunnen trekken van het rumoer op straat binnen kerkmuren.

naamloos-7617

Ik heb geprobeerd een aantal aspecten in Rome in foto’s te vangen. Ik krijg wel eens te horen, dat mensen op mijn foto’s vaak ontbreken, nou, deze keer heb ik daar wat aan gedaan. Gewoon op een terras gaan zitten, of ergens gaan staan en maar knippen en genieten.

  • Rome is het Rome van de oude Romeinen, waar je nog overal resten van aantreft. Bijv. het Forum Romanum en het Colosseum. Heel indrukwekkend, wat zich hier heeft afgespeeld, en wat er nog van over is.

naamloos-naamloos-7643

  • Heel mooi vond ik bij mijn vorige bezoek, en nog steeds, het Pantheon. Het plein er voor, is een perfecte plek voor een drankje.

naamloos-7550naamloos-7388naamloos-7390naamloos-7426

  • Rome is de stad van het katholicisme. Heel veel kerken, sommige heel oud. Zie hier foto’s van de San Clemente, een kerk, welke uit meerdere lagen bestaat (ondergronds is nog weer een kerk en een Mithras tempel)

naamloos-7648naamloos-7644

  • Een andere oude kerk, welke ik bewonderde, was de S. Maria de Trastevere in de wijk aan de andere kant van de Tiber, waar het veel rustiger is.

naamloos-7456naamloos-

  • Ik logeerde in een B&B vlak bij de Sint Pieter. Die heb ik dan ook uitgebreid bekeken. Ook omhoog geklommen naar de lantaarn van de magnifieke koepel, waar je een prachtig uitzicht over het plein en de stad hebt. Het door Bernini ontworpen plein met de uit 4 rijen zuilen bestaande zuilengalerijen is een plein, wat uitstekend functioneert. Je hebt er een prachtig zicht op de Sint Pieter, kunt in de schaduw lopen of als het regent (stortregen op mijn 1e avond van mijn verblijf), of op de trapjes of bij de fontein zitten om de boel te bekijken. Bij grote bijeenkomsten, kunnnen er veel mensen op terecht. Op woensdag, de dag dat de paus audientie geeft, was het bijv. behoorlijk druk.

naamloos-7435naamloos-naamloos-7342

  • Voor de Vaticaanse musea stond geen rij, dus daar ook rond gekeken. Ik wilde m.n. graag nog weer naar de Sixtijnse kapel. Vooral de schilderingen van Michelangelo vond ik geweldig.

naamloos-7371naamloos-naamloos-

  • In Rome zie je overal vrouwelijke en mannelijke katholieke religieuzen rondlopen. In Nederland hebben sommige mensen veel bezwaar tegen het dragen van hoofddoekjes. Ze zouden eens in Rome moeten gaan kijken, daar lopen er legio rond, en levert het geen bezwaar op. Net als bij de islamitische dracht, tref je ook bij de katholieke religieuzen veel verschil in kleding aan, dus er lopen nonnen in het zwart, grijs, wit, en paters/ monniken in zakenpak met boordje (incl. aktetas en mobieltje) , of in een pij. In de kerken is het in mijn ogen compleet theater, met mooie kostuums en rituelen. In de St. Pieter werden ’s ochtends meerdere missen tegelijk opgevoerd.

naamloos-7610naamloos-7605naamloos-

  • Een deel van de paters, monniken en nonnen waren ook op vakantie, zo te zien, hadden ze vaak veel plezier met elkaar. Ik kwam bijv. op een dag steeds 3 Franse nonnen met 1 man tegen, die kregen n.b. op hun kop van een Italiaanse kerkbewaarster, omdat ze zaten te giebelen in een kerk (ze werden tot stilte gemaand onder het uitroepen dat ze zich moesten gedragen, “u bent hier in een kerk, niet op de markt”). Wat je ook nogal eens tegen kwam, was een pater (nooit een non), die als reisleider optrad.

naamloos-7526

  • Overal is een markt voor, dus is er een straatje (Via de Cestari) , waar je allerlei religieuze artikelen kunt kopen, dus allerlei artikelen voor in de kerk, en kleding, incl. ondergoed (in een winkel was een etalage om een hoekje met ondergoed voor nonnnen, Sloggie schijnt een geschikt merk te zijn) en reiskoffertjes

naamloos-7625

naamloos-7622naamloos-7620

  • Rome is veel mensen, op sommige plaatsen heel veel bij elkaar. Bijv. bij de Trevi fontein was het steeds heel erg druk, en werden er veel foto’s gemaakt. Er was af en toe ook iemand, die met een stok aan het geld vissen was. Overal zag je ook veel groepen toeristen (volg de leider, die een vlaggetje, of ingeklapte paraplu omhoog houdt; en als je iets buiten de groep gaat doen: snel je drankje op drinken, want over een kwartier gaat de groep weer verder)

naamloos-7500naamloos-7501naamloos-7504naamloos-7551

  • Niet alleen veel mensen, ook veel auto’s en scooters. En de ambulances en brandweerauto’s proberen hier tussendoor te rijden, met sirene en toeter aan, oorverdovend. Oversteken gaat als volgt: gewoon gaan, liefst via een zebra, meestal stoppen ze wel. Wat de auto’s betreft: veel auto’s met chauffeur en getinte ramen achter

naamloos-7521naamloos-7618

  • Een Romein heeft altijd een mobieltje bij de hand, of aan het oor. Een zonnebril is ook onontbeerlijk.

naamloos-7545naamloos-7574naamloos-7549

  • Uiterlijk is belangrijk, er zijn veel (luxe) kleding-  en schoenenzaken. Mannen dragen meestal een pak, en als ze niet staan te praten, hebben ze haast (snelle jongens die Romeinen). Vrouwen dragen meer dan bij ons een rok. In schoenenzaken veel erg hoge hakken, niet echt geschikt voor het romeinse plafeisel. Toch zie je regelmatig dames op naaldhakken zich voort bewegen, zo ook de stewardessen van Ryan Air (ik snap niet hoe ze het volhouden)

naamloos-7566naamloos-7563 naamloos-7564

  • Lekker eten en drinken zijn ook belangrijk. Ontbijten doe je buiten de deur, staande in een bar een cappucino (1 euro) met een zoet broodje (80 eurocent). Als je gaat zitten met je koffie , betaal je meteen minstens 3 euro. Je kunt heerlijk eten in Rome, van betaalbaar tot duur. En erg lekker is het ijs in Rome, dat wordt dan ook veel gegeten, alle lagen van de bevolking zie je met een hoorntje lopen. Omdat het warm weer was, haalde ik elke dag een ijsje bij Giolitti in de Via Uffici del Vicario, ik heb nog nooit zulk lekker ijs geproefd.

naamloos-7534 naamloos-7533

  • Met name ‘ s avonds zijn er veel straatmuzikanten en levende kunstwerken. Vooral op het Piazza Navona, waar je net als vroeger een karikatuur van je zelf kunt laten tekenen.

naamloos-7402naamloos-naamloos-7577

  • En dan zijn er ook nog prachtige musea om te bezoeken. Naast de Vaticaanse musea bezocht ik de Capitolijnse musea (prachtige beeldhouwwerken uit de Romeinse tijd, en mooie schilderijen in de gebouwen, waar vroeger de senaat zetelde) en het Museum Doria Pampili, een nog particulier bewoonde villa, prachtig gebouw met heel mooie collectie schilderijen en heel rustig

naamloos-7491naamloos-7483 naamloos-7484 naamloos-7493

  • Onderweg naar mijn onderkomen passeerde ik steeds de Engelenburg. Ik heb alles in Rome te voet gedaan, heel wat kilometers afgelegd, maar zo leer je de stad wel het beste kennen.

naamloos-7676

  • Er is nog veel meer te zien en te doen in Rome, maar na 3 dagen en een avond was het wel genoeg. Ik vind het dan altijd heerlijk om weer naar huis te gaan, verheug me dan op de rust. Helaas hadden ze in de straat naast ons een feest, de muziek stond zo hard, het dreunde er over. Gelukkig hielden ze wel om 24 uur op, dus acceptabel.
2 Reacties Post a comment
  1. Klaske wat een mooi fotoverslag heb je gemaakt van de dagen naar Rome. Er komen bij mij nu ook herinneringen naar boven.

    zondag, september 21, 2008
  2. Jeannette #

    Jeetje Klaske!: ‘niet zo veel gedaan als toen’….., en dan dàt allemaal gezien en gedaan in 3 dagen tijd!!

    Heerlijk om die foto’s allemaal terug te zien en er over te lezen, en fijn dat je het zo leuk gehad hebt!

    zaterdag, september 20, 2008

Geef een reactie

