Skip to content

Vogelen op Jutland

naamloos-

Gisteren ben ik terug gekomen van een week Denemarken. Samen met Frans, Fred en Tonny ben ik wezen vogelen in Jutland. Tot nu toe was ik nooit in Denemarken op vakantie geweest, alleen een keer een dag op doorreis naar Noorwegen. Tonny en Frans kennen het land echter op hun duimpje van diverse vakanties, weten mooie plekjes te vinden. We hebben dan ook prachtige natuurgebieden bezocht, veel vogels gezien, en hiernaast was het ook nog eens heel gezellig. Ook ’s avonds na het wandelen, en dat kwam niet alleen door de drank, die we meegenomen hadden!

naamloos--4

naamloos--2 naamloos-6956

We verbleven op 2 campings in een trekkershut. Eerst 3 nachten op Bygholm camping in Øsløs in Vejlerne (noord Jutland), daarna 4 nachten op Henneby Camping (zuid Jutland). Vooral de laatste camping is een echte aanrader, prachtige trekkershutten, alles heel schoon en erg aardige mensen. Denemarken is sowieso een prettig land om te verblijven, waar alles goed geregeld is.

naamloos--3

Het weer was goed, wel regen gehad, maar dat was als we binnen zaten, 1 mistige ochtend, maar bij zee was het toen wel helder, en de laatste dag was het erg koud, maar daar kun je je op kleden en je kunt dan ook besluiten om binnen te eten. Verder mooi nazomer weer.

naamloos--2naamloos--5 naamloos--6naamloos-7062

Het vogelen deden we vanuit vogelhutten, al wandelend, en vanuit onze mobiele vogelhut, de auto. Er waren veel goed geoutilleerde vogelhutten . Op deze manier worden natuurgebieden toegankelijk gemaakt, terwijl je toch de vogels niet verstoort.

naamloos- naamloos-6974 naamloos-6990

Vanuit onze 2 standplaatsen verkenden we verschillende gebieden: Vejlerne, Bulbjerg, Svinkløv, Fosdalen, Skjern Enge, Stadil Fjord en Skallingen. Wat we aan vogels waarnamen was indrukwekkend. Totaal 105 verschillende soorten ( waarvan ik er 9 nog niet eerder zag, o.a. een havik en een vrouwtjes baardmannetje op een paar meter afstand). Ontzettend veel roofvogels: buizerds, visarenden, bruine en blauwe kiekendieven, sperwers, een havik, torenvalken en slechtvalken. Zo zagen we op een gegeven moment 6 visarenden tegelijk. Bruine kiekendieven waren er ook in grote aantallen, je kon het jachtgedrag mooi observeren, ze scannen echt een stoppel- of rietveld af, heel systematisch. Vooral veel vrouwtjes en juvenielen gezien met gele kop. Blauwe kiekendieven waren er een stuk minder. Verder op onze eerste dag kraanvogels gezien. Heel mooi vond ik ook de grote aantallen goudplevieren, waarbij als ze in de lucht als zwerm van richting veranderen, de kleur van de zwerm oplicht door de andere kleur van de onderkant van de vogels.

naamloos-6979 naamloos-7199

We zagen ook diverse keren een ree, soms meerdere tegelijk. Geen vossen, hoewel die hier wel moeten zitten. Wel vrij veel vlinders, o.a. kleine vos en atalanta.

naamloos-

Ook nog even rond een kerkje gelopen met aan de buitenzijde van het koor romaans beeldhouwwerk. Bijzonder vond ik, dat de stenen van geruimde graven apart aan de zijkant van het kerkhof blijven staan.

naamloos-6954naamloos-6945naamloos-6946 naamloos-6948

Al met al was het een heel geslaagde week. Van Frans en Fred heb ik weer een boel geleerd, o.a om geduld te hebben, en niet meteen te denken, dat je weet wat je ziet, maar te kijken of de kenmerken kloppen. Voor wat betreft het maken van foto’s van vogels moet ik echter echt nog een keer een andere lens kopen. Ik heb wel een 300 mm zoomlens, maar dat is te weinig, en volgens de verkoper bij Konijnenberg, waar ik laatst was, is de lens niet lichtsterk genoeg om er een convertor tussen te zetten. Eerst wil ik dan eigenlijk een keer een workshop doen, zodat ik goed weet, wat ik nodig heb.

naamloos- naamloos-7123

Bijgaand het streeplijstje, wat Frans gemaakt heeft, hier in kun je lezen, welke soorten vogels we gezien hebben. Download 08090613_jutland.xls

Kijk voor meer informatie omtrent de gebieden, waar we geweest zijn eens op deze site 

naamloos- naamloos-6899 naamloos-7105

One Comment Post a comment
  1. Ik zou zo naar Denemarken willen vertrekken. We zijn er een keer geweest en als ik je verslag lees, krijg ik de kriebels. Misschien volgend jaar.

    dinsdag, september 16, 2008

Geef een reactie

