Skip to content

Westfriese Omringdijk, van Alkmaar naar Schagen.

naamloos-6705

Vanmorgen vroeg uit Epe vertrokken en eerst naar mijn moeder in de polder, ze wist niet dat ik kwam, was dus heel verbaasd. Ik wilde haar het album brengen, wat gemaakt is n.a.v. haar verjaardagsfeest. Daar ontbeten . Van mijn moeder hoorde ik, dat er de laatste tijd in de krant veel te doen was over de omringdijk, en dat het misschien ook wel iets voor mij was om over deze dijk te lopen. Nou , ik kon haar vertellen, dat ik de eerste etappe er al op had zitten, en vandaag het tweede traject wilde lopen. Ik begrijp nu wel, waarom ik zoveel bezoekers op de pagina van mijn weblog over de Omringdijk heb. Ik heb thuis natuurlijk ook even op de site van de NHD gekeken, leuk, ze wandelen 12 dagen met lezers over de dijk, elke dag stukje verder, dit nav het feit, dat de dijk 25 jaar provinciaal monument is, vandaag de eerste etappe, met onderweg veel mensen die iets vertellen over de geschiedenis. Staat ook een filmpje op hun site, de moeite waard om eens te kijken. 

naamloos-6674naamloos-6676Eerst met de auto naar Schagen en toen met de trein naar Alkmaar. Ik reis niet zo vaak meer met de trein, en dan merk je dat de dingen veranderd zijn. Bijv geen loket meer, maar een winkeltje waar je treinkaartjes en ansichtkaarten etc kunt kopen (dicht dus), waar op de deur staat tickets en service, maar met die service valt het nogal tegen.

 

Vanuit Alkmaar liep ik langs het busstation , waar ik 6 jaar lang elke schooldag aan kwam. Wat is dat lang geleden en wat is er veel veranderd. Het eerste stuk van de wandeling liep je door woonwijken, welke nog niet bestonden, toen ik op school zat. En het regende, niet constant, maar af en toe wel flink hard. Eerst was er weinig wind, maar toen het een keer flink begon te waaien, werd het mooi weer.

naamloos-6679

Over het noordhollands kanaal liggen een aantal vlotbruggen. Vroeger waren het er veel meer, nu zijn er nog maar een paar over. Hier zien jullie de enige overgebleven oude vlotbrug bij Koedijk.Vlotbruggen waren een goedkope manier om het kanaal te overbruggen en toch de grote schepen doorvaart te verlenen. Bij het openen van de brug worden de 2 middelste drijvende delen onder de vaste delen van de brug getrokken. Ik weet niet of je elders dit soort bruggen ook hebt, ben ze in elk geval verder nooit tegen gekomen.

naamloos-6683

Als je over een dijk loopt door het waterrijke deel van Nederland, besef je weer eens, wat een prestatie het vroeger geweest is om ons land te beschermen tegen de zee en de meren droog te malen. Overal zie ik molens, je ziet vaak gemalen, en hier bijv een overloop.

naamloos-6685

Ik las zaterdag in de krant, dat het in is om een volkstuintje te hebben en je eigen groente te kweken. Deze tuintjes zien er wel heel aantrekkelijk uit, lijkt me ook wel leuk, maar dan zou ik geen tijd meer hebben om te wandelen. Wel raar trouwens, aan de ene kant zijn volkstuintjes in trek in de steden, terwijl anderzijds steeds meer mensen hun tuinen compleet bestraten, weinig groen meer over. Leidt zelfs tot wateroverlast bij harde regen.

naamloos-6690

Vanwege het drukke verkeer ging de route voor een deel niet over de omringdijk. Bij Schoorl veel vakantiefietsers, o.a. ook een gezinnetje, wat in de stromende regen op pad ging, ma had de fietskar achter de fiets, pa had kind en hond voorop. Gelukkig voor hen regende het niet de hele dag.

naamloos-6693

Lopend over de djk zag ik veel koeien, schapen, maar ook aardappels, graan en natuurlijk kool. En stolpboerderijen, windmolens, en kerktorens. Wat zijn er veel kleine dorpjes hier in de buurt. Wel bijna allemaal zonder winkel of horeca, bewoners van het platteland zijn ook hier steeds meer aangewezen op grotere kernen voor dit soort voorzieningen. Wat me opviel, was dat ik  hier geen boerderijwinkels zag, terwijl die bij ons juist steeds meer voorkomen. Een boerenterras had ook niet gek geweest. De uitzichten waren prachtig, je kunt vanaf de dijk ver kijken en de wolkenluchten waren weer prachtig.

naamloos-6711

Wat ik jammer vond,was dat de route geheel over verharde paden voert, en dan ook nog eens grotendeels over de autoweg. Het was druk onderweg, ook op het stuk dijk, waar je maar 60 km mocht, moest ik constant aan de kant voor auto’s. Mensen gingen vlgs mij ook een stukje rijden, en in veel dorpen waren activiteiten, waar men naar toe ging, een concours hippique, een jaarmarkt, een rommelmarkt, of een petanque wedstrijd (in Schagen, rond de kerk op de markt). Hier geen zondagsrust in de dorpen. Ik vind deze route door het vele asfalt en verkeer dan ook beter te doen met de fiets, dan voor wandelaars, tenzij je wilt trainen voor de vierdaagse. Mensen vragen ons altijd, of wij trainen voor Nijmegen, maar dat trekt me totaal niet, te druk, te veel asfalt en 4×40 vind ik ook erg lang. Ik heb gezien dat het volgende traject in het boekje als druk beschreven staat, maar je kunt ook een stuk over de grasdijk. Daar verheug ik me dan maar op. In Schagen was het gezellig druk, rond de kerk zijn allemaal cafes met terrassen, er was een petanque concours. Lekker op een terras wat gedronken en een appelpannenkoek gegeten. Toch weer een voldaan gevoel.

naamloos-6716

One Comment Post a comment
  1. Via Ria wandelt ben ik op je site gekomen. Leuk om je wandelavonturen te lezen en de foto’s te bekijken. Hij komt in de rij favorieten !

    donderdag, juli 24, 2008

Geef een reactie

