Skip to content

Een paar dagen uitwaaien op Schiermonnikoog

Toen ik laatst het Friese kustpad liep en in Lauwersoog eindigde, zag ik daar de boot naar Schiermonnikoog. Het enige waddeneiland, waar ik niet langer dan 1 dag geweest was. Het leek me heerlijk om daar een paar dagen heen te gaan. Dus de daad bij het woord gevoegd en een pension geboekt.

I.v.m. de drukte op het werk en de wens om niet gehaast weg te gaan, nam ik de boot van 13.30 uur. Meteen als je wegvaart, kom je al los van de rest van de wereld, ik vind dat altijd weer heel verrassend. Ik verbleef in Herberg Rijsbergen (voor informatie zie http://rijsbergen.biz/hr/) , een zeer gastvrije plek voor logies en ontbijt, waar alles werkelijk perfect is, rustige ligging (heel wat anders dan de drukte bij Hotel van der Werff en Hotel Graaf Bernstorff)  met prachtige tuin met diverse zitjes, huisbar en gastenkeuken (je kunt er niet koken, wel iets te drinken maken/ pakken en er is een magnetron) ,comfortabele kamers, een huisbibliotheek. Ik kon geen kritiek bedenken, overal is zorg aan besteed. En een heerlijk ontbijt. Een aanrader dus.

Het eiland is natuurlijk prachtig, niet groot, maar wel heel afwisselend. Het strand is enorm breed en ook deels begroeid (niet alleen helm, maar ook o.a. kattenstaarten, orchideeen ed.) En de regenbuien waaiden vaak over (het heeft wel gestortregend, maar dat was meer ’s nachts en ’s morgens vroeg) en je had dan ook mooie wolkenluchten. (Hier geniet ik altijd heel erg van, vindt een lucht met wolken veel mooier dan een strak blauwe lucht. )Harde wind en zon. Veel vogels, alleen jammer dat tm 15 juli je in veel gebieden niet mocht komen ivm broedseizoen, ook wel weer logisch, maar ik was dus net een paar dagen te vroeg. Veel gefietst, gewandeld, gelezen, en lekker gegeten. Oa dus een keer bij Graaf Bernstorff (daar moet je echt niet heen, mooi terras, maar daar ’s avonds maar heel beperkte kaart, duur, slechte bediening) en bij van der Werff (een belevenis, het was ontzettend druk, dus ik werd eerst in de gelagkamer gestald, had meteen wat te drinken te pakken, was wel blij dat er va 1 juli binnen niet meer gerookt mag worden, het had er vast blauw van de rook gestaan. Hier ouderwetse obers in zwart, die hun vak verstonden, dus ik werd opgehaald, grote mooie eetzaal, hard werkende bediening en een 3 gangen menu voor 16 euro, ouderwets eten maar lekker. )

Wat de vogels betreft: ik miste de ervaren vogelaars, had moeite om de vogels uit elkaar te houden. Maar de blauwe kiekendieven herken ik tegenwoordig wel meteen,net als de kepen die ik zag (wel vreemd, want het zijn wintergasten). Ook denk ik een spotvogel gezien te hebben. Verder bloeide er nog van alles, oa lamsoor, parnassia , moeraswespenorchis, wilgenroosje, en kattenstaarten, Een prachtig gezicht. Ik heb dus genoten. Een eiland om nog eens naar terug te gaan.

Ook zag ik veel van dit soort prachtige insekten. Dankzij Anny weet ik nu,dat het St. Jansvlinders zijn, het zijn dagactieve nachtvlinders uit de familie van de bloeddropjes, de waardplanten (waar de rupsen op zitten) is gewone rolklaver.

One Comment Post a comment
  1. Je maakt me een beetje jaloers met je verhaal en foto’s over Schier….wil ik nu ook naar toe.
    Moet maar eens in m’n agenda kijken.

    dinsdag, juli 22, 2008

Geef een reactie

