Skip to content

Over de Omringdijk van Hoorn naar Alkmaar

naamloos-6708

De Westfriese omringdjk, een provinciaal monument van 126 km lang, beschermde tot de aanleg van de Afsluitdijk West-Friesland tegen het oprukkende zeewater. De eerste stukken van deze dijk zijn al aangelegd in 1250 (bij Schagen en Valkkoog. ) In de 17e eeuw werd gestart met inpoldering, de Omringdijk wordt dan ook omringd door polders. In 1675 brak de Zuiderzee voor het laatst door de Westfriese Omringdijk heen en zette heel Holland boven het IJ onder water.

Ik ken de Omringdijk natuurlijk van de jaren, dat ik in Noord-Holland woonde. Ook heb ik hem al eens gefietst, een mooie dagtocht. Nu mijn wandelmaatje Tonny een paar weken niet mee wandelt i.v.m. haar vakantie , zocht ik een niet te lang pad om alleen te lopen en viel mijn oog op de Omringdijk wandelroute. De Nederlandse wandelbond heeft diverse wandelingen uitgezet, blauwgeel gemarkeerd en in gidsjes beschreven (kijk op www.nwb-wandelen.nl) , waaronder de wandelroute over de Omringdijk. Omdat ik familie in de Wieringermeer heb wonen, is het lopen van deze route ook nog eens met familiebezoek te combineren.

naamloos-

naamloos-6461

Vandaag liep ik van Hoorn naar Alkmaar, 31 km. Het eerste stuk over de grasdijk langs het IJsselmeer (zelfde route als we met Zuiderzeepad al liepen) vond ik het mooiste, heerlijk over gras lopen en ontzettend veel vogels om me heen. Ik had vandaag de verrekijker niet mee genomen om te zorgen, dat ik een beetje door zou lopen, ik wilde Alkmaar nog even in, heb er op de middelbare school gezeten, en was er lang niet meer geweest. Zonder verrekijker kwam ik toch tot 41 soorten vogels, die ik vandaag waarnam. Tja, al die kleine bruine vogeltjes, die opvlogen uit het riet: jammer dat ik geen verrekijker mee had.

naamloos-

naamloos-

Onderweg naar Hoorn regende het flink. Helaas, in Noord-Holland nauwelijks, en dat terwijl het juist in het noorden hard nodig is, het is ontzettend droog, de boeren zitten te springen om water. Ik heb onder het lopen geen regen getroffen, later op de dag kwam de zon er een beetje bij, maar grotendeels was het bewolkt. Ik wandelde dus eerst langs het IJsselmeer, waarbij ik onder andere langs de bedijkte waal kwam, waar een monument is, wat herinnerd aan de laatste dijkdoorbraak.

naamloos--2

Op een gegeven moment buigt de Omringdijk landinwaards af, door Oudendijk. Dit is een heel langgerekt dorp, waar de snelweg Amsterdam- den Oever overheen loopt. Je zal toch net naast de snelweg wonen, vreselijk, wat een herrie.
Onderweg zag ik vandaag ontzettend veel molens, het moderne type in de buurt van de Ijsselmeerdijk, en verder langs de ring- vaart overal de molens, die indertijd de polders droog gemalen hebben. Echt hollandse plaatjes.

naamloos--3

naamloos-6473

naamloos-6483

naamloos-6488

Wat ik jammer vond, was dat er erg veel over asfalt gelopen werd, en dat je 2 keer een snelweg moet kruisen, veel lawaai en niet mooi lopen. Wat Alkmaar betreft: het oude centrum is nog steeds het zelfde, vooral het gebied rond de Waag en Fnidsen vind ik heel mooi. Maar de grote winkelstraten Langestraat en Laat zijn gevuld met winkels van ketens, die je overal treft, saai gewoonweg. Het gebied langs Noord Hollands kanaal en bij het station is ontzettend verrommeld. Ook viel me op, dat het gebied rond Alkmaar steeds meer verstedelijkt. Ontzettend jammer.

naamloos-6497

naamloos--5

Nog een bijzonder moment: ik ging in Almaar even Klassika Z binnen, kijken of ik nog een mooie cd zag om mee te nemen. Dat was het geval, een cd met muziek van Arvo Pärt , Dona Pacem, uitvoering van Hilliard/ Estonian Chamber Choir. Ik dacht: vast mooi, hoef ik niet te beluisteren. Ik liep met de cd naar de kassa, toen de mevrouw daar de cd, welke in de winkel klonk, verwisselde. Prachtige muziek. Bleek dat het de cd was, welke ik ging kopen. In de auto lekker naar deze muziek geluisterd. Thuis even douchen en daarna naar de jaarlijkse bbq van onze fitnessgroep. Gezellig, lekker eten (o.a. heerlijke vis voor op de bbq) , lekkere wijn, en een prachtige zomeravond, helemaal goed.

One Comment Post a comment
  1. Jeannette #

    Hallo Klaske,
    wat een mooi verslag weer! Leuk weer over ook mijn oude omgeving te lezen en te zien. Helaas ontkomt ook het mooie Alkmaar e.o. niet aan de ver’nieuwing’sdrift…
    Hartelijke groeten!, Jeannette.

    maandag, juni 30, 2008

Geef een reactie

