Skip to content

De vulkaan Eifel

Ik ben nog niet vaak in Duitsland op vakantie geweest, raar eigenlijk, terwijl het zo dicht bij is. Nu vroeg mijn zusje mij om een weekje met haar en haar man en dochter op vakantie te gaan. Leuk om de kleine Floor zo ook wat meer mee te maken, te leren kennen. Omdat we geen zin hadden om ver te reizen, kwamen we uit op de Eifel. Een prachtig gebied om te wandelen en fietsen.

We logeerden er in Eifelhotel Daun (heel rustig gelegen op de berg, wakker worden bij het geluid van zanglijsters) , ontbeten samen, ontmoetten elkaar dan weer tegen borreltijd en aten ’s avonds samen. Tussendoor ging ieder zijn eigen gang. De bijna een jarige Floor heeft natuurlijk haar slaap nodig tussen door, maar was heel flexibel. Het waren gezellige dagen in een prachtig gebied, waarbij we ontzettend boften met het waar, wat werkelijk prachtig was. Toen we kwamen, waren het net als in Nederland, de eerste mooie dagen.
Zondag 4 mei zijn we eerst nog op verjaarsvisite bij Wilco geweest, daarna naar de Eifel gereden. Daar toen 4 hele dagen gewandeld en gefietst, en vrijdag 9 mei weer terug gereden.

Het is een prachtig gebied. Wij zaten in de zgn. vulkaaneifel. In dit gebied heb je diverse Maare, kratermeren. Dus prachtige ronde meren, met een verhoogde rand, omringd door bos. Rond de meren kun je prachtig wandelen. Ik liep oa. rond Schalkenmaare, en Weinfeldermaare. Ook verder mooie wandelmogelijkheden in dit gebied,veel gemarkeerde routes, zo liep ik een stuk van het Liesepfad, onderdeel van de Eifelsteig, een nieuwe lange afstandsroute (in de laatste Op Pad staat er toevallig een artikel over). Je begint bij het Gemundener Maare en volgt hierbij de loop van de rivier de Liese naar Manderscheid.

Wat betreft fietsen: er zijn veel pittige hellingen voor wie daar van houdt (ik dus niet zo, kan wel merken, dat ik de afgelopen jaren nauwelijks gefietst heb, toen ik ooit Luik-Bastenaken-Luik fietste, gingen de hellingen me toch veel gemakkelijker af) , maar er zijn ook routes, die meer naar beneden gaan. Zo fietste ik de Maare-Meer Radweg, die loopt vanaf Daun naar Bernkastel Kues aan de Moezel (mooi plaatsje met vakwerkhuizen) , en grotendeels het traject van een oude spoorweg volgt, geen grote stijgingen, al viel het in het begin soms toch tegen (vals plat is heel vervelend op den duur). Het handige is, dat je daarna met de bus terug kunt (1.5 uur, was misselijk van de haarspeldbochten) , waarbij je fiets in de aanhanger mee kan. Ook heb ik een dag langs de Moezel gefietst, van Traben Trabach naar Cochem (erg touristisch),grotendeels over fietspaden, terug met de trein.

Tijdens deze vakantie ook nog tijd om te lezen. Dat is het voordeel van reizen met de auto, dan kun je meer dan 1 boek meenemen. En er is heerlijke droge witte wijn in Duitsland, mijn vooroordeel over Duitse wijn (dat die zo zoet is), is helemaal uit de wereld geholpen.

De Eifel is een gebied om nog eens terug te komen, niet ver reizen, en genoeg te doen/ te zien.

One Comment Post a comment
  1. Geja Kok-Vinke #

    Wat een prachtige foto’s van de Eifel!!

    donderdag, april 15, 2010

Geef een reactie

