Skip to content

Klompenpaden in de IJsselvallei

Klompenpaden zijn rondwandelingen in het agrarisch cultuurlandschap. Ze gaan zoveel mogelijk over historisch tracé en voeren over onverharde paden via boerenland en landgoederen. Er zijn inmiddels verschillende klompenpaden in de provincies Utrecht, Gelderland en Zuid Holland. Voor meer informatie kijk op http://www.klompenpaden.nl/  Hier kun je ook de routebeschrijving en kaartjes downloaden.
In onze regio liggen 3 klompenpaden, te weten rond Wapenveld, Oene en Nijbroek. Tonny en ik liepen vandaag rond Nijbroek (het Niebroekerpad, totaal 14 km) en rond Oene(het klompenmakerspad, totaal 13 km incl verlenging, je kunt echter ook 10 km lopen). De paden beginnen in het dorp bij een mooi oud kerkje, waar ook een cafe is. De paden grenzen niet aan elkaar,we hebben overwogen van het ene pad naar het andere te lopen, maar vonden de afstand dan toch wat groot worden, dus de auto mee.

Niebroekerpad rond Nijbroek

Img_5396_kerk_nijbroek_3

We begonnen de wandeling bij de kerk van Nijbroek. Het is een dorp in de gemeente Voorst, wat in een middeleeuwse polder ligt. Van oorsprong is het een lintdorp langs de Middendijk. De meeste historische bebouwing ligt dan ook langs deze dijk en dateert uit de 16e en 17e eeuw.

Onze wandeling voerde ons verder over schouwpaden langs weteringen, over boerenpaden en af en toe rustige asfaltweggetjes. Het was heerlijk wandelweer, zonnig, mooie wolkenluchten en een lekker windje. De route was goed aangegeven met bordjes, alleen in het begin liepen we een klein stukje verkeerd, we hadden dat al snel in de gaten, en liepen terug. Er was inmiddels echter ook al een mevrouw uit een huis gekomen, haar man had gezien, dat wij verkeerd liepen, zoals wandelaars daar wel vaker deden. Deed me denken aan toen ik in Spanje naar Santiago de Compostella liep, daar kon je ook niet verkeerd lopen (bijv omdat je een brief wilde posten), of er kwam iemand zijn huis uit om te zeggen, dat de Camino de andere kant op was.

Img_5375

Onderweg zagen en hoorden we veel vogels. Afgelopen woensdag hoorde ik voor het eerst dit voorjaar in nederland de tjiftjaf, vandaag hoorde ik ze overal. Ook zagen we meerdere kieviten, luid roepend en buitelend in de lucht. Het eerste gruttopaar van het jaar (mannetje prachtig rood gekleurd), en wulpen waren ook van de partij. Echt voorjaar dus.

Img_5378

Img_5386Onderweg zagen we prachtige IJsselhoeves. Aan de grote boerderijen kun je wel zien, dat dit toch een veel welvarender streek was dan de Veluwe. Het verschil tussen boeren op de de rivierklei en het zand. Maar er waren ook mooie kleinere boerderijtjes. De sleedoorn begint te bloeien, en ook de vruchtbomen krijgen knoppen.

Img_5389_groot_hoefblad

Het groot hoefblad bloeide volop, evenals het speenkruid, wat al begint te verbleken. De paden, vooral langs de weteringen, waren wel erg nat en modderig. Dat was wel te zien aan onze broeken en schoenen, die onder de modder zaten.
Ik vind deze route een aanrader, mooie wijdse uitzichten, afwisselend, want je komt ook langs mooie bosjes. Img_5393_nijbroek

Uiteindelijk liepen we in de stralende zon terug naar Nijbroek, waar we voor de deur van de kerk in de luwte ons brood op aten en koffie dronken. Het was gewoon weg warm.
Bij deze kerk ook een monument ivm de MKZ crisis in 2001. Een tijd, die diepe wonden in de samenleving in deze streek geslagen heeft.

Img_5398Als ik er aan denk, dan benauwt het me ook weer, zoveel dieren in deze streek afgemaakt, en waarvoor, inenting is mogelijk. Beklemmend, je wist dat bijv .de geiten, die je nog zag, het niet zouden overleven. En overal zwarte linten.

Maar ik weet ook nog, hoe blij ik was, toen ik de eerste koeien weer uitgeladen zag worden, de tranen stonden in mijn ogen .

Img_5400Img_5399

Klompenmakerspad

Img_5403_nh_kerk_oeneVanuit Oene liepen we het klompenmakerspad. Ook hier begonnen we bij de kerk. Waarschijnlijk is er al in de tweede helft van de achtste eeuw een kapel gesticht. In 1176 wordt er voor het eerst in schriftelijke bronnen over deze kapel gesproken. In de loop der eeuwen onderging de kerk diverse malen een wijziging, o.a. aanbouw. Dat was nodig, het is nog steeds een levendige kerkgemeenschap hier in Oene.

Img_5410

Oene was vroeger een dorp, waar veel mensen klompen maakten.
In 1900 waren er ruim 70 klompenmakers. Door de intrede van machines verdween dit houtwerk geleidelijk. Wel zie je nog steeds veel populieren, o.a. langs de weteringen.

Img_5411

De route vond ik minder mooi dan die rond Nijbroek, dit komt omdat we meer over asfalt liepen. Ook liepen we minder tussen de weilanden, bij Oene zijn nl. veel (boom)kwekerijen. Maar je komt wel langs een aardbeienkwekerij, waar je naast aardbeien ook nog andere lekkere dingen kunt kopen, en slagerij ter Weele in Oene hoort bij de top van Nederland (alle sterrrenrestaurants in de regio kopen daar hun vlees, en het cafe in Oene is ooit bekroond met de eerste prijs bij een biefstuktest in de Telegraaf dankzij het vlees van ter Weele) .

Img_5412

Voor meer foto’s kijk ook eens op http://www.klompenpaden.in/

2 Reacties Post a comment
  1. Willem van Leuveren #

    Prima verhaal.

    Het volgende is misschien aardig om te weten. De nieuwe Klompenpaden in de IJsselvallei zijn in beeld gebracht.
    Het Klompenmakerspad bij Oene zit nog in de planning. Misschien aardig om op uw site een link aan te brengen.
    Het bezoekersaantal van de site is ruim 20.000 op jaarbasis.

    Zie de volgende link:

    http://www.klompenpaden.in

    met vriendelijke groet,

    Willem van Leuveren
    Webmaster Klompenpaden

    zondag, mei 4, 2008
  2. Hallo Klaske leuk dat je al even op mijn log was. Dat van jou ziet er SUPER uit!
    Wooow wat een informatie en wat een mooie foto’s! Ik zet je onder mijn favorieten want ik denk dat ik voor een mooie wandelroute hier zeker ook op een goed adres ben!!

    Ik denk: tot ziens
    maar zeker: tot logs!

    Groetjes,
    beuzeblaadje

    OT: ik plaats om de dag een nieuw log en kom de komende week zeker met een log over vandaag.

    zondag, maart 30, 2008

Geef een reactie

