Skip to content

IJsland, land van water en vuur

Juni-juli 2006 ben ik een paar weken naar IJsland geweest. Ik heb een fotocursus gedaan via SNP in Landmannalaugur, wat volgens mij het mooiste deel van IJsland is. Daarna heb ik op eigen houtje nog rondgereisd met de bus, waarbij ik tussenstops maakte in Skaftefell, bij Jokulsarlon, en bij Myvatn.

Ik vond het een fascinerend land, niet vergelijkbaar met enig land waar ik ooit geweest ben. Om een kleine indruk te geven hierbij een selectie van mijn foto’s. En ja, de kleuren zijn inderdaad in het echt ook zo bijzonder als op de foto’s.

De dag van aankomst verbleven we in Reykjavik, de volgende dag gingen we naar Landmannalaugur, waar we in een hut verbleven. We hadden 2 landrovers tot onze beschikking, welke bestuurd werden door de cursusleider Melchert Meyer zu Slochtern en zijn vriendin Babette, onze kokkin. De samenstelling van de groep was bijzonder: 1 man, de rest vrouwen. Als er geen WK voetbal was geweest in dezelfde periode, waren er vast meer mannen meegegaan. Het was een gezellige groep, maar op het laatst was ik de groep wel zat, het leek soms wel een schoolreisje. Qua fotografie was iedereen echter heel serieus bezig. Ik had zelf nog maar kort een digitale camera, die ik nu voor het eerst van de automaat afhaalde. Aan het eind van de week had ik echter veel geleerd. We kregen ’s ochtends les van Melchert, er werd dan een onderwerp behandeld, bijv. belichting. Daarna gingen we het veld in, en oefenden in de praktijk. We trokken er soms met de auto’s een stukje op uit (en als iemand wilde stoppen om te fotograferen, gebeurde dit ook) , of gingen wandelen. ’s Avonds na het eten ging speciaal voor ons de generator van de hut aan om alle accu’s weer op te laden en op de beamer een selectie van de foto’s van die dag te bekijken en bespreken. Heel leerzaam en wat maakten sommige mensen mooie foto’s. Maar over die van mij zelf was ik ook best tevreden.

Het landschap in Landmannalaugur was heel bijzonder. De kleuren van de rotsen, de wolkenformaties, het wisselende licht. We waren er met midzomer, in de hut was geen electrisch licht, ’s winters is hij gesloten (toen wij aankwamen waren ook nog niet alle wegen begaanbaar), ’s zomers wordt het niet donker, alleen een beetje schemerig, daarna breekt de dag al weer aan. Vulkanisme is overal aanwezig, zo kon je merken, dat de grond op plekken warm was. Het was fris, soms handschoenen aan, maar als je op het mos ging zitten, was dat lekker warm. Ook was er een beek met warme bron, heerlijk om daar na een wandeling even in te zitten.

Wat ik heel bijzonder vond, was de verschillende soorten rotsformaties en kleuren gesteente. Bijv van de Brensteinsalda  (berg met verschillende kleuren, oa. rood, en blauw gesteente ) en bij de Ljottipollur (een explosiekrater) met rood en geel gesteente.

Bomen waren er in dit gebied niet, wel op plekken langs het water gras, en bloemen. In het water zwommen harlekijneeenden. Ook op rotsachtige bodem soms kleine plantjes.

Terug naar Reykjavik gingen we richting kust, richting Vik. Daar een kerkje gezien vlak bij een zwart strand. Veel lupines en heel veel vogels. Eigenlijk zouden we eerst nog naar een vogelrots,maar dit gebied was net nog gesloten ivm de broedtijd. Jammer, had me zo verheugd op de papegaaiduikers.

Daarna reden we langs de Skógafoss, een prachtige waterval. Watervallen vind je trouwens overal op IJsland.

De volgende dag hadden we tijd voor bezoek aan Reykjavik met zijn Hallgrimskirkja en de Blue Lagoon bij Reykjavik. In natuurlijk verwarmd water met een drankje relaxen. Heel bijzonder. Overal op IJsland vind je trouwens natuurlijke warme bronnen, waarmee ook veel zwembaden worden verwarmd. ’s Avonds uit eten. Het was zaterdagavond, uitgaansavond in Reykjavik. Mensen gaan eerst indrinken en dan totaal los. Sommigen van onze groep zagen het bed ook niet, want de groep ging vroeg naar het vliegveld. Ik bleef langer in IJsland, reisde hierna alleen rond, had een buspas genomen, waarmee ik de rondweg in 1 richting kon bereizen.

Ik ben eerst vanuit de haven van Reykjavik met een excursie mee geweest met de boot. Dikke pakken aan tegen de kou, zeeziek geweest, maar wel papagaaiduikers, jan van genten, dolfijnen en walvissen gezien. Geweldig.

Daarna reisde ik met de bus het land rond, steeds een paar dagen ergens blijvend. IJsland is maar heel dun bevolkt, mensen wonen aan de kust en dan ook nog eens vooral in de regio Reykjavik. Reykjavik heeft als grootste stad van het land ca. 114.000 inwoners, Akueyri, de enige grotere stad buiten de regio Reykjavik heeft maar 17.000 inwoners. Ik ging eerst naar Skaftefell, een natuurgebied aan de westkust. Op de meeste plaatsen in IJsland zijn de bomen een soort bonsaibomen, hier had je echter echte bomen, formaat struik of boompje. Veel vogels (leuk om de watersnip overal te horen en te zien landen op het terras van het huisje, waar ik logeerde), prachtige bloemen, een gletsjer en een prachtige waterval, de Svartifoss, heel bijzonder met de granieformaties. .

Als beginnend vogelaar toch wat leuke waarnemingen gedaan wat vogels betreft tijdens mijn verblijf op IJsland

Na Skaftefell ging ik naar het gletsjermeer Jökulsarlon, liftend, want de bus ging maar 1 maal per dag. Die bus nam ik vanaf het meer later op de dag naar een dorpje, waar ik kon overnachten. Ik wilde altijd zo graag een keer ijsbergen zien, nou hier kon dat. En ook zeehonden waren er te zien. Ook heerlijk hoe relaxt je word in zo’n gebied. Gewoon je rugzak ergens buiten bij het café gezet en hem eind van de dag daar weer op gehaald. Kon het maar altijd zo.

Ik ben ook een paar dagen in de buurt van Myvatn geweest, een meer met veel vulkanisme in de buurt, o.a. Kravla. Heb er gewandeld en ook gefietst. Bijzonder gebied. Ook veel vogels met dank aan de vele muggen, het heet niet voor niks Myvatn, muggenmeer.

Ik ben ook naar Husavik geweest, een havenplaatsje waar ik het walvismuseum bezocht.  Daarna door naar Akueyri met de ijskerk .

Daarna weer naar Reykjavik. Inmiddels regenachtig weer. Heb verder best geboft met het weer, in Landmannalaugur een echt verregende dag, maar verder grotendeels droog. Niet warm, maar daar kun je je op kleden. De laatste dagen in de stad dus echt regenachtig. Ik logeerde in de jeugdherberg, deze zat vol, maar ik kon er een tentje huren en dan verder alle faciliteiten gebruiken. Was nog wel zo prettig, geen last van gesnurk. Reykjavik verkend, een moderne stad met veel uitstekende koffietenten en prachtige musea. Vooral het Nationaal Museum van IJsland was geweldig. Ben er bijna de hele dag geweest, zeer boeiend. Toch ook maar een excursie naar de Golden Circle, Þingvellir, waar het parlement van 930 tot 1789 bijeenkwam, de grote waterval Gullfoss, en het geothermische gebied met Geysir (deze werkt niet meer) en Strokkur, welke nog wel steeds stoom uitbarst. Ook nog een kijkje in een geothermische centrale ( IJsland maakt goed gebruik van zijn natuurlijke energiebronnen).  Een verregende maar toch interessante dag.

Ik kan terug kijken op een fantastische reis naar een land, wat nergens mee te vergelijken is. Indrukwekkend.

4 Reacties Post a comment
  1. Jan, voor Poollicht moet je inderdaad in een ander jaargetijde. Dat zag ik vorig jaar november op de Lofoten, kijk op https://klaskedejong.wordpress.com/category/noorwegen/
    Het is echt geweldig om dat te zien

    zondag, december 18, 2011
  2. Wat een geweldige fotoserie, Klaske.
    Dat moet wel een fascinerende en indrukwekkende reis zijn geweest.
    Ik zou daar graag nog eens naar toe gaan, maar dan wat vroeger, of juist wat later in het jaar, omdat er dan wat meer kans op poollicht is.

    zondag, december 18, 2011
  3. Hallo Klaske, wat heb ik weer genoten van je verslag en foto’s, zoveel herkenning! Jij hebt veel meer van het binnenland gezien, voor zover je daar kunt komen en begaanbaar is. Eigenlijk is het een land waarvan je al de seizoenen mee moet maken, vind je niet!

    Bedankt!

    groet Wil

    dinsdag, november 15, 2011
  4. Proficiat wat een pracht van een reportage met fascinerende kleuren

    maandag, november 14, 2011

Geef een reactie

