Skip to content

Farao’s en woestijn

Februari 2005 ben ik met HT naar Egypte geweest. Een combinatie van cultuur (Cairo met egyptisch museum, pyramides, sfinx en Luxor met koningsgraven) en wandelen in de zwarte en witte woestijn en door oases. Fascinerend om dit alles nu een keer in het echt te zien.  Heel erg mooi. Echt van genoten. Slapen deden we in de steden in hotels, maar ook in tentjes in de woestijn, of op het dank van een soort pension.


Toch is dit geen land, waar ik nog een keer heen wil. De woestijn is niet mijn favoriete landschap (ik houd van groen) en ik vond het geen prettig land om te reizen. De mensen waren niet echt behulpzaam, stonden wel steeds klaar om je iets te verkopen en drongen hierbij erg aan, en stonden ook overal klaar om je een fooi te vragen. In Nepal, waar ik ook geweest ben, was de bevolking armer, maar erg behulpzaam en extreem vriendelijk.
Er zijn echter uitzonderingen:  in Caïro moest ik een heel brede drukke straat oversteken. Natuurlijk geen verkeerslichten. Ik ben inmiddels een provinciaaltje, zat te bedenken of ik me gewoon in het verkeersgewoel moest storten, toen er iemand over stak, me bij de arm pakte en onder het zeggen van “I help you” me mee nam naar de overkant.  Geweldig moment. De stadswandeling door oud Caïro hebben we echter met behulp van het kaartje uit mijn reisgids gelopen, want de nederlandse reisleidster had verwacht, dat de egyptische gids mee zou lopen. Nou mooi niet, we werden afgezet bij het begin en weer opgepikt aan het eind. Zo waren er meer voorbeelden. Maar als ik terug kijk wel heel veel mooie dingen gezien, kijk maar naar de foto’s.

 

  

No comments yet

Geef een reactie

